- Na meranie vzťahu medzi kardinálnymi premennými používame Pearsonov korelačný koeficient.
Príklad č. 1: Cieľom analýzy je vyšetriť intenzitu závislosti medzi štyrmi znakmi, ktoré sme sledovali na vzorke 44 stredoškolákov. Sledované znaky sú:
- počet hodín absencie na hodinách matematiky počas roka,
- počet bodov, ktoré získali z koncoročného testu z matematiky,
- koncoročná známka z matematiky
- body z Amthauerovho testu vedomostí.
Zaujíma nás, medzi ktorými znakmi je najsilnejšia lineárna závislosť.
H0: Znaky sú lineárne nezávislé.
- H0a: Medzi počtom hodín absencie na hodinách matematiky a počtom bodov z koncoročného testu neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0b: Medzi počtom hodín absencie na hodinách matematiky a koncoročnou známkou z matematiky neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0c: Medzi počtom hodín absencie na hodinách matematiky a testom vedomostí neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0d: Medzi počtom bodov z koncoročného testu a testom vedomostí neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0e: Medzi počtom hodín z koncoročného testu a koncoročnou známkou z matematiky neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0f: Medzi koncoročnou známkou z matematiky a testom vedomostí neexistuje štatisticky významný vzťah.
HA: Znaky sú lineráne závislé.
- HAa: Medzi počtom hodín absencie na hodinách matematiky a počtom bodov z koncoročného testu existuje štatisticky významný vzťah.
- HAb: Medzi počtom hodín absencie na hodinách matematiky a koncoročnou známkou z matematiky existuje štatisticky významný vzťah.
- HAc: Medzi počtom hodín absencie na hodinách matematiky a testom vedomostí existuje štatisticky významný vzťah.
- HAd: Medzi počtom bodov z koncoročného testu a testom vedomostí existuje štatisticky významný vzťah.
- HAe: Medzi počtom hodín z koncoročného testu a koncoročnou známkou z matematiky existuje štatisticky významný vzťah.
- HAf: Medzi koncoročnou známkou z matematiky a testom vedomostí existuje štatisticky významný vzťah.
Videonávod: SPSS | Videonávod: EXCEL |
Príklad č. 2 si môžete skúsiť sami vypočítať. Nižšie nájdete príslušnú dátovú maticu v SPSS i v Exceli, súbory si môžete stiahnuť. To či ste zadanie správne vypočítali si môžete overiť, ak váš výsledok vložíte do výsledkového okna, ktoré taktiež nájdete nižšie pod zadaním príkladu.
Skúšobný príklad:
Príklad č. 2: Cieľom analýzy je vyšetriť intenzitu závislosti medzi tromi znakmi, ktoré sme sledovali na vzorke 55 pracovníkov sociálnych služieb. Sledované znaky sú:
- počet dní absencie v práci v roku 2021,
- vek,
- priemerná mesačná mzda počas sledovaného roka.
Určte hodnotu korelačného koeficientu medzi znakmi, u ktorých môžeme konštatovať najväčšiu intenzitu lineárnej závislosti.
H0: Znaky sú lineárne nezávislé.
- H0a: Medzi počtom hodín absencie v práci a vekom neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0b: Medzi počtom hodín absencie v práci a priemernou mesačnou mzdou neexistuje štatisticky významný vzťah.
- H0c: Medzi vekom a priemernou mesačnou mzdou počas roka neexistuje štatisticky významný vzťah.
HA: Znaky sú lineráne závislé.
- HAa: Medzi počtom hodín absencie v práci a vekom existuje štatisticky významný vzťah.
- HAb: Medzi počtom hodín absencie v práci a priemernou mesačnou mzdou existuje štatisticky významný vzťah.
- HAc:: Medzi vekom a priemernou mesačnou mzdou počas roka existuje štatisticky významný vzťah.
Dátová matica IBM SPSS na stiahnutie |
Dátová matica MS EXCEL na stiahnutie |
Overte si či ste príklad vypočítali správne
(v prípade správneho výpočtu je výsledok v zelenom rámčeku)
! vpisujte hodnotu korelačného koeficientu zaokrúhlenú na 3-desatinné miesta.
! ak ste počítali v SPSS, vpisujte výsledok i s nulou pred čiarkou, napr. 0,005 (v SPSS je výsledok vo forme zápisu .005).